Der er ingen, der kan fungere korrekt, hvis de ikke sørger for at få nok søvn om natten. Det er nemlig, mens vi sover om natten, energien til den næste dag samles. Det er klart, at dette ikke kan gøres ordentligt, hvis søvnen er dårlig.

Dog kan det være svært at finde ud af, hvad man skal gøre for at få en bedre søvn. I denne artikel kan du finde en række af gode tips og håbe på, at der er et eller flere, der fungerer for dig. 

Du kan prøve at sove med en tyngde dyne

Der kan være forskellige grunde til, at man har svært ved at falde i søvn om natten. Men der er mange, der ligger søvnløse på grund af tankemylder eller bekymringer. Er det en søvnløs grund, du også selv kender til, kan det måske afhjælpes med en tyngde dyne. En tyngde dyne indeholder kugler, der lægger en større vægt på kroppen.

Dette giver en større afslappethed, og man føler sig mere i kontakt med sin krop, da alle sanseceller stimuleres ved tyngde dynens vægt. 

Du kan stoppe med skærmen tidligere

Når man sidder foran en skærm, så udsætter man sig selv for det, som man kalder for “blå lys”. Dette kan være med til at holde os mere vågne, og det kan derfor logisk være en årsag til, at man har sværere ved at sove om aftenen.

Dog er der rigtig mange, der kigger på en skærm som noget af det sidste, inden de lægger sig til at sove. Er det også dig, så kan det være, at du skal være mere proaktiv i forhold til at få ændret denne vane. Måske du kan begynde at læse i en bog om aftenen, inden du skal sove i stedet for?

Bevægelse gør dig mere træt

Det er sundt for krop og sjæl, at man sørger for at bevæge sig, men det er også noget, der kan være et godt middel, når man har svært ved at sove om aftenen. Hvis man har brugt kroppen i løbet af dagen, så har den også mere brug for at hvile om aftenen, og derfor har man lettere ved at falde til ro og falde i søvn.

Det er ikke fordi, at det behøves at være den vilde motion, men måske du kan gøre det til en vane, at du går ture hver dag. Det er en lille ting, der kan være med til at gøre en stor forandring for din søvn. 

Tal med din læge

Har du virkelig udfordringer med at sove, er det kommet pludseligt, og er du meget belastet? Så kan det også være fornuftigt, at du ringer til din læge for at tale med ham eller hende om dit problem.

Det kan være så slemt, at man i en periode har brug for at få hjælp fra medicin, og det er ikke noget, som man skal skamme sig over. Det er dog noget, som kun en læge kan hjælpe dig med at vurdere. Det kan dog være fint, at du prøver andre alternativer, før du vælger medicin som den “lette” løsning. 

Fald i søvn til musik eller lyde

Tankemylder kan også afhjælpes ved, at man har noget andet til at spille i baggrunden, når man lægger sig til at sove om aftenen. Der findes faktisk musik og lyde på filer eller cd’er, der er lavet netop til dette formål.

Det kan godt være, at man lige skal bruge lidt tid på at finde den lyd eller det stykke musik, der passer til én. Men det er en metode, som der også er rigtig mange, der har haft glæde af.

Prøv at meditere om aftenen

Det kan også være, at du kan afhjælpe dit tankemylder og dine bekymringer ved at bruge meditation som en metode.

Det er noget, som der er mange, der bruger som en afslapningsmetode. Det kan tage noget tid at sætte sig ind i, men det kan være det hele værd, når man oplever, hvor meget man også kan få ud af det igen. 

Prøv med naturmedicin

Alt medicin er ikke det samme, og hvis du ikke har lyst til at få afhængighedsdannende sovemedicin, kan det være en løsning, at du kigger efter noget natur medicin. Når vi skal sove, så skal hjernen bruge det stof, som kaldes for melatonin.

Dette er noget, som du kan købe på håndkøb, og som ikke er noget, man bliver afhængig af. En tyngde dyne siges faktisk også at være med til at producere

Similar Posts